wtorek, 7 października 2014

Targi Inteligentny Dom 2014

Przyciski firmy Jung
Trzecia edycja Targów Inteligentny Dom odbyła się na Stadionie Narodowym. Prestiż wyższy niż poprzedniej lokalizacji, co pewnie też odbiło się na cenach powierzchni wystawienniczej. Zawsze uważałem, że to pozytywne wydarzenie w naszej branży i tak jest też teraz. Co nie oznacza, że byłem wszystkim zachwycony, nawet trzeba powiedzieć, że odczułem pewien niedosyt.

Skupię się tu na części dotyczącej inteligentnych domów. Na temat sprzętu audio mogę tylko powiedzieć, że sposób prezentacji produktów był na pewno interesujący i ktoś, kto chciał porównać różne urządzenia miał w czym wybierać.

Ale wróćmy do automatyki domowej. Nie zabrakło oczywiście największych firm w branży: Jung, Gira, ABB, Schneider. Wszystkie te firmy zaprezentowały swoją aktualną ofertę.
Nowości nie było zbyt wiele, ale nie można obwiniać za to wystawców - taka polityka firm. Tu pozytywnym wyjątkiem była firma ABB, która zaprezentowała centralę alarmową oraz prostszy system magistralny ABB-free@home. 


LCN-MRS Multiroom dla systemu LCN.
Źródło: www.lcn.de
Nie zawiodła również firma LCN, która już od 20 lat z powodzeniem automatyzuje większe i mniejsze obiekty. Interesującym produktem był system multiroom współpracujący z tym systemem. Za to należy się duży plus. Do tej pory integracja z systemem audio była delikatnie mówiąc trudna.

Stoisko firmy EATON
Dawno nie widzianą firmą na tego typu imprezie była firma Eaton z systemem XComfort. 
Taki akcent pokazujący, że firma istnieje i ma się dobrze.







Swoje produkty pokazał również francuski producent systemu bezprzewodowego Delta Dore, czy polski Zamel. W przypadku drugiej firmy możemy raczej mówić o dużym rozczarowaniu. Prezentowana w ubiegłym roku bramka do wizualizacji faktycznie się pojawiła (z dużym opóźnieniem), jednak część funkcji jest cały czas niedostępna. A szkoda, bo mógł to być ciekawy produkt.

Moją uwagę zwróciły takie fantazyjne przyciski firmy Lithoss:
Przycisk z serii Piano.
Źródło: www.lithoss.com
Na temat właściwości technicznych nie dowiedziałem się zbyt dużo, ale wygląd jest na pewno interesujący.

Z mojego punktu widzenia ważne było pokazanie się organizacji KNX Professiolans Polska. Bardzo liczę na to, że ten standard będzie coraz bardziej rozpoznawalny wśród klientów. I KNX będzie znany jako standard stosowany przez wiele firm, a klienci zrozumieją, że kładą okablowanie pod standard KNX, a nie system Giry, Junga, czy innego producenta. 

Teraz o tym, co nie do końca mi się podobało.
Zabrakło tak zwanego efektu "WOW". Wydaje mi się, że klienta końcowego, czy projektanta wnętrz (a do tej grupy skierowane są targi) nie zainteresują wszechobecne słupki i plansze z osprzętem, czy urządzeniami sterującymi. Takie coś mogą zobaczyć w każdej większej hurtowni elektrycznej. Tu potrzeba czegoś więcej. Nie zauważyłem nigdzie modelu w skali 1:1 działającej instalacji. A wydaje mi się, że czegoś takiego oczekuje klient szukający instalacji inteligentnego domu. Pokazania, jak będzie mieszkać. Oczywiście prezentacja produktów pod względem wizualnym jest równie ważna, ale powinna być raczej uzupełnieniem.
Wydaje mi się, że gdybym był klientem indywidualnym trudno byłoby mi zebrać informacje pod kątem swojej ewentualnej instalacji. Natomiast jako integratorowi brakowało mi technicznych informacji, co może być zrozumiałe, ponieważ nie byłem grupą docelową. Tym bardziej, że część stoisk producentów była prowadzona wspólnie z firmami wykonawczymi.

Mimo tych drobnych braków cały czas uważam, że jest to ważna impreza dla całej branży i mam nadzieję, że kolejna edycja będzie jeszcze ciekawsza.

4 komentarze:

  1. Witam nie zgodzę się z tą opinią, że zabrakło pokazu w skali 1:1 ponieważ firma About-S.eu jako jedyna przedstawiła takie stoisko. I muszę przyznać, że na pewno zrobili duże wrażenie swoim systemem, ponieważ estetyka i wykończenie wszystkich produktów jak i system są wykonane na najwyższym poziomie. Ps. moim zdaniem ten artykuł powstał wyłącznie dla promocji systemu KNX. Dziękuje i Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przedstawicielu A___-s co pokazała twoja firma, bo jakoś nic nie odnotowałem?

      Usuń
  2. Stoisko tej firmy przypomniałem sobie dopiero po wejściu na stronę internetową. Natomiast prezentacji w skali 1:1 nie zauważyłem. Nie świadczy to najlepiej o sposobie prezentacji. Artykuł nie powstał w celu promocji systemu KNX, bo równie dobrze mógłby promować np. system LCN. Przedstawiłem swoje swoje odczucia po wizycie na targach. Jak tylko inne firmy zaprezentują coś godnego uwagi i zdobędą zaufanie instalatorów na takim poziomie, jak główni gracze na rynku, na pewno zostaną zauważone.

    OdpowiedzUsuń
  3. byłem na tych targach, przyjechałem specjalnie ok 230 km żeby się czegoś dowiedzieć. Niestety - nie spełniło to moich oczekiwań. Ciężko było dowiedzieć się czegoś konkretnego, miałem często wrażenie, że przeszkadzam - może to, że przyjechałem w wygodnych dresach a nie w garniturze sprawiało, że czułem się się tam ignorowany. Chciałem się czegoś dowiedzieć jako laik, który zamarzył sobie automatykę w nowym domu ... nie było mi to dane. Np. firma ABB miała się do mnie odezwać, wypełniłem formularz do kontaktu - i co? I sam musiałem się odezwać po ok 2 tyg bo nikt nie raczył. Część firm nie odpisało na moje maile....Ogólnie bardzo niski poziom.

    OdpowiedzUsuń